BLI MEDLEM, PRØV TIL KUN 99,-

DEN TØFFE VEIEN TILBAKE

ALLE INNLEGG

DEN TØFFE VEIEN TILBAKE

Marte Magnussen Dahlberg (28) var energisk, positiv og trente opptil seks ganger i uka. Men så ble livet hennes snudd opp ned.

– Nå nyter jeg hver dag og elsker å utfordre meg selv. Det er deilig å kjenne hvordan jeg har kontroll over kroppen min igjen. 2018 blir et fantastisk år, sier Marte og kaster et blikk utover Bergen.

Solen i øst farger Bergen rosa, snart skal entusiastiske turister oppleve Vestlandet på sitt vakreste. Utsikten fra Fløyen er majestetisk, derfor står Marte tidlig opp for å nyte landskapet. Hun skuer utover byen som er i ferd med å våkne til liv, før hun fortsetter løpeturen ned mot sentrum. Følelsen av overskudd og energi er ubeskrivelig.

Starten på marerittet

Det er en kjølig mai-kveld i 2012, dommeren blåser i fløyta og fotballkampen ender 3-3. Begge lag virker tilfreds med poengdeling, men Marte ønsker å komme seg hjem så fort som mulig. Hun føler seg ikke i form og tar ingen sjanser inn mot den viktige eksamensperioden som venter.

– Jeg fryktet at jeg skulle få influensa, derfor gikk jeg av banen og dro tidlig hjem. Jeg ville ikke miste viktige dager i forberedelsene til eksamen, men da jeg våknet neste morgen følte jeg meg enda verre, forteller Marte.   

Marte er overbevist om at hun er rammet av influensa, men sannheten er en helt annen. Og for hver dag som går forsvinner overskuddet i kroppen. I løpet av kort tid er den positive, energiske og treningsglade jenta forvandlet til en skygge av seg selv.

Nedslående nyheter

Etter flere uker i senga oppsøker hun lege med et håp om en snarlig bedring. Marte vil så gjerne tilbake til fotballbanen og fortsette treningsprogrammet fra Improving Lives. Men den aktive jenta må belage seg på flere hviledager, beskjeden fra legen er alt annet enn oppløftende.

– Etter legebesøket begynte jeg å forstå alvoret i situasjonen. Og selv om tilbakemeldingen var tøff og nedslående, var jeg egentlig ikke så overrasket. På den andre siden var jeg glad for å finne ut hva som feilet meg, sier hun.

Legen forteller nemlig at hun lider av kyssesyken og at hun må ta det med ro, unngå trening og bruke tiden til å slappe av. Marte gjør som legen sier, men hun føler ingen bedring. For hver dag som går blir hun bare verre.  

En mørk hverdag

Tiden går, men Marte mangler fortsatt overskudd. Hun kjenner ingen tegn til bedring, og når sommerferien ikke gir henne energien tilbake begynner hun å frykte det verste.    

– Tanken på at jeg var rammet av ME begynte å synke inn, men jeg prøvde å tenke positivt og minne meg selv på at jeg snart skulle bli frisk. Men så fikk jeg en telefon fra fysioterapeuten min, jeg gikk tom for ord når hun sa at jeg var rammet av ME. Jeg opplevde mitt livs mareritt, minnes Marte.

Dermed starter også kampen for å gjenerobre kontrollen over sin egen kropp og helse. Det blir en lang og tøff prosess som holder Marte utenfor fysisk aktivitet i nesten fire år.    

Mentalt styrke

Årene går og Marte kan ikke trene – både fotball og treningsprogram må følges fra sidelinja. Derfor blir mange i hennes nærmeste krets overrasket når hun velger uteliv som valgfag det siste året av førskoleutdannelsen. Marte har nemlig bestemt seg for å trosse smertene og bli med klassen på tur over Hardangervidda. Men virkeligheten slår grusomt tilbake og de neste månedene er hun sengeliggende.

– Det var brutalt og en fryktelig påkjenning, men det var et skritt i riktig retning. Jeg var fullstendig utslått, men mentalt følte jeg meg sterkere enn noen gang tidligere under sykdomsperioden.

For Marte er det viktig å ta vare på oppturene, de positive øyeblikkene og minne seg selv på at hun snart blir frisk. Fortsette å tro og overbevise seg selv om at hun skal tilbake.

 

Ivrig tilskuer

Etter flere år uten trening er magemusklene hun en gang var så stolt av er borte. Allikevel bruker hun de andre Improving Lives-medlemmene som inspirasjon på veien tilbake. Gjennom Instagram, Facebook og i diskusjonsgruppa er hun aktiv og heier på de andre jentene til tross for at hun ikke kan trene selv.

– Evnen til å glede meg over fremgangen til andre forsvinner jo ikke selv om jeg er syk. Heldigvis kunne jeg bruke de sunne matoppskriftene fra Improving Lives i sykdomsperioden, selv om det selvfølgelig er veldig frustrerende å ikke kunne trene.

– Selv om jeg til tider var langt nede mistet jeg aldri troen på at jeg skulle tilbake. Jeg ville aldri klart det uten støtte og forståelse fra mine nærmeste, ME er en stor belastning for alle som er berørt og det er ingen tvil om at min kjære Morten har bestått den ultimate kjærlighetstesten, sier hun åpenhjertig.

 

Snuoperasjonen

Ved inngangen til 2016 er hun tilbake i full jobb og for hver dag som går fortsetter fremgangen. På kort tid har hun tatt store steg og fysioterapeuten må holde henne igjen for at hun ikke skal starte treningen for tidlig.

– Etter en så lang sykdomsperiode er det er vanskelig å beskrive følelsen av å fullføre en hel arbeidsdag og kjenne at kroppen har mer energi på lager. Men i ettertid er jeg glad for at fysioterapeuten min holdt meg igjen da jeg hadde lyst til å starte opptreningen.

– Jeg ville veldig mye på veldig kort tid, men det er viktig å ta ett skritt om gangen og være forsiktig. Men når jeg først fikk lov til å trene igjen var jeg topp motivert for å ta tilbake det tapte, forklarer Marte.

Tilbake til hverdagen

I dag løper Marte opp Fløyen, bruker naturen som treningsarena, spiller fotball og er et ivrig Improving Lives-medlem. Magemusklene hun var så stolt av er tilbake, det er også i høyeste grad treningsmotivasjonen. Og det gir hun Improving Lives litt av æren for.

– Det er så befriende og deilig å være tilbake i trening. Og det er fantastisk å oppleve fremgangen og dele min hverdag med de andre i Improving Lives. Det å være en del av et team og det felleskapet som følger med gir meg motivasjon.

– Jeg elsker øvelsene og kostholdet som er tilpasset meg og jeg gleder meg til nye utfordringer hver dag! I år har jeg satt meg nye målsettinger, og kanskje kan min historie inspirere andre til å oppnå sine målsettinger i 2018, smiler Marte.

Måltidene i helgene.

Prøv å la måltidene i helgene være mest mulig lik måltidene i ukedagene. Spis mat som gir deg energi, gjør deg glad og gir deg en god følelse etter at måltidet er ferdig. 

Hvem har vel ikke vært utslitt en mandagsmorgen og ønsket seg en fridag til? Dette skyldes ofte lite og dårlig søvn etter litt for mye sukker og alkohol i helgen, og det handler ofte om mengden.

Vi anbefaler at du lager noen sunnere alternativer som både smaker like godt og er bedre for kroppen din. Pizza, lasagne, hamburger, sjokoladeboller og is kan nytes med den beste samvittighet ved å erstatte noen ingredienser med sunnere alternativer. 

Sukker kan erstattes med sukrin, hvetemel kan erstattes med fettredusert mandelmel, havremel eller bokhvetemel, ost kan byttes til magrere varianter og sjokolade finnes nå søtet med Stevia istedenfor sukker. 

Om du ønsker å drikke alkohol gjelder det å begrense antall enheter, og velge de beste alternativene. Unngå drinker, søt vin, cider og litervis med øl. Velg heller tørr vin, sukkerfrie drinker eller Cider og “lite” øl. Dette er bedre alternativer som inneholder mindre sukker og gir ferre kalorier. 

Tung styrketrening!

Tung styrketrening er den beste treningsformen for å stramme opp og forme kroppen din. Vi anbefaler derfor at du helst trener styrke 2-3 ganger i uken, og i tillegg har 1-2 intervalløkter med ulik varighet. Da vil du legge til rette for optimal forbrenning i kroppen din, og oppnå en sunn, stram og sterk kropp. 

Det kan lønne seg å få hjelp av noen med kompetanse innenfor trening, som kan vise deg riktig teknikk og også sette opp et treningsprogram tilpasset deg. Her gjelder de samme prinsippene, du må øke litt på vektene fra uke til uke for å få fremgang. 

Vi anbefaler at du starter med et helkroppsprogram, da dette vil gi deg mest igjen for tiden du bruker på trening i starten, når du har 2-3 økter i uken. Da får du nemlig belastet samme muskelgrupper flere ganger i løpet av en uke.

Mindre søtsug

 

BLI MEDLEM FOR KUN 99,-

Nå kan du få halv pris første måned, og betaler kun 99,-
(ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-
*Deretter 199,- pr. mnd. Ingen bindingstid!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hold deg
oppdatert!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tips om trening og kosthold rett i innboksen din.
Takk! Du er nå meldt på vårt nyhetsbrev.
Oops! Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.
Fremhevede poster

Nå kan du få halv pris første måned,
og betaler kun 99,- (ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-

Følg Improving Lives på sosiale medier

Om Improving Lives

Siden vi startet opp høsten 2014, har vi hjulpet 19 000 vakre mennesker med å få en kropp og et liv de elsker. Vi tilpasser kosthold og trening til deg og din hverdag, og du har alltid planen din tilgjengelig på mobil, pc og nettbrett. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med deg og til å oppnå resultater med deg! Hjertelig velkommen til verdens beste gjeng.

Om Improving Lives

Improving Lives AS
Postboks 4306 Nydalen
0402 Oslo
Tel: 93027758
E-post: support@improvinglives.no

Improving Lives AS © 2018
Oppnå den kroppen og det livet du alltid har ønsket deg!