BLI MEDLEM, PRØV TIL KUN 99,-

DERFOR BØR DU SPISE MER KARBOHYDRATER

ALLE INNLEGG

DERFOR BØR DU SPISE MER KARBOHYDRATER

26/6/2017

Ordet «karbohydrater» er noe mange forbinder med noe negativt.

Ordet «karbohydrater» er noe mange forbinder med noe negativt, og noe du må kutte ned på hvis du skal ned i vekt. Dette er bare delvis riktig!

Sukker, pasta og gjærbakst er noe av det som bør begrenses i hverdagen, men karbohydrater er så mye mer. Blant annet har vi frukt, bær, grønnsaker, også potet, bønner, linser og meieriprodukter, som er matvarer vi bør spise mye av, og som er veldig gode kilder til karbohydrater. 

“Tomme” karbohydrater som hvitt brød, sukker, en del frokostblandinger og pasta vil også ha negativ effekt på fordøyelsen din, mens langsomme karbohydrater som grønnsaker, havregryn, frukt og bær vil hjelpe fordøyelsen. Det vil også bidra til å øke metthetsfølelsen på grunn av innholdet av fiber. Det er derfor hensiktsmessig å spise en del karbohydrater, så lenge du velger riktige kilder.

For lite karbohydrater kan føre til sult, søtsug, lite energi på trening og generelt i hverdagen, og redusert produksjon av forbrenningshormonene fra skjoldbruskkjertelen din.

Individuelle behov

Noen har også større behov for karbohydrater enn andre, med tanke på hvilke hormoner som dominerer i kroppen din. 

Hormoner styrer alt, også fettlagring, og derfor kommer våre ulikheter tydelig frem i hvor ulikt vi lagrer fett. Noen legger på seg rundt midjen, noen rundt lårene som “ridelår” og noen foran på magen. 

Prøv deg frem til hvilken mengde som er best for deg. Blir du fort sulten igjen etter måltidene eller sliter med søtsug, kan det være et tegn på at du spiser feil mengde karbohydrater. Legg til et eple og en rå gulrot til neste middag, og se om det hjelper? 

Vi er alle ulike og skal ha ulik mat, så det beste er å teste hva som funker best for deg.

Hva med karbohydrater i forbindelse med trening?

Når vi trener trenger vi karbohydrater. Det gir oss energi og bedrer restitusjonen. 

Trener du for å øke muskelmassen din, og dermed også forbrenningen din, så trenger du karbohydrater. 

Det å bygge opp musklene dine er ikke kroppen sin første prioritet, da den har basale behov den ønsker å ta seg av først. Så forsyner du den med kun proteiner, vil noe av det bli omgjort til karbohydrater i kroppen din. Dette er en krevende prosess og gjør at kroppen din bruker lenger tid på å restituere seg.

Mindre søtsug

Ikke vær redd for å spise karbohydrater, så lenge du velger riktig kilde i form av grønnsaker, frukt, bær, potet og havregryn. Riktig mengde for deg og din kropp vil blant annet bidra til at kroppen din er i balanse, gi deg mer energi på trening, og også gi deg masse viktig næring som kroppen din trenger for å være på sitt beste.

BLI MEDLEM FOR KUN 99,-

Nå kan du få halv pris første måned, og betaler kun 99,-
(ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-
*Deretter 199,- pr. mnd. Ingen bindingstid!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hold deg
oppdatert!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tips om trening og kosthold rett i innboksen din.
Takk! Du er nå meldt på vårt nyhetsbrev.
Oops! Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.
Fremhevede poster

Nå kan du få halv pris første måned,
og betaler kun 99,- (ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-

Følg Improving Lives på sosiale medier

Om Improving Lives

Siden vi startet opp høsten 2014, har vi hjulpet 19 000 vakre mennesker med å få en kropp og et liv de elsker. Vi tilpasser kosthold og trening til deg og din hverdag, og du har alltid planen din tilgjengelig på mobil, pc og nettbrett. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med deg og til å oppnå resultater med deg! Hjertelig velkommen til verdens beste gjeng.

Om Improving Lives

Improving Lives AS
Postboks 4306 Nydalen
0402 Oslo
Tel: 93027758
E-post: support@improvinglives.no

Improving Lives AS © 2018
Oppnå den kroppen og det livet du alltid har ønsket deg!