BLI MEDLEM, PRØV TIL KUN 99,-

KORTE OG INTENSIVE TRENINGSØKTER, FUNKER DE?

ALLE INNLEGG

KORTE OG INTENSIVE TRENINGSØKTER, FUNKER DE?

11/10/2017

Å rydde tid til trening er en stor utfordring for de fleste av oss

“Men jeg har bare ikke tid!” Du har sikkert hørt deg selv tenke tanken mange ganger. Å rydde tid til trening er en stor utfordring for de fleste av oss. Jobb eller skole, familie og venner, fritid og forpliktelser - livet kan til tider føles overveldende. Såkalt HIIT - high intensity interval training - er i vinden som aldri før. Høy intensitet, korte økter, ferdig arbeid. På under 20 minutter kan du gjennomføre en full treningsøkt. Men er dette for godt til å være sant? Vi har tatt en nærmere kikk på fordeler og ulemper ved denne måten å trene på. 

Fordel: Lettere å få tid til i en travel hverdag.  

Dine egne unnskyldninger om at du aldri har tid holder ikke mål lenger. Kortere økter gjør det også lettere å trene oftere og regelmessig, noe som er mye bedre enn èn lang økt i ny og ne.  

Ulempe: Er ikke nok alene, og må ikke overdrives.  

Husk at variasjon er viktig. Dette er ikke treningsøkter du bør gjøre hver dag. Den høye intensiteten er tung kost for kroppen din, og hvile er viktig i etterkant. Dersom du ikke prioriterer nok tid til restitusjon mellom hver økt, risikerer du at kroppen din brytes ned istedenfor å bygges opp. Det kan være en fin balanse å gjøre HIIT annenhver dag, for eksempel mandag, onsdag og fredag. De andre dagene kan du legge inn økter med lavere intensitet, som varer lenger. Legg også gjerne inn èn dag med full hvile hver uke.  

Fordel: Etterforbrenning.  

Selv om treningsøkten er kort, gjør den høye intensiteten at kroppen din fortsetter å jobbe og forbrenne kalorier selv etter at økten er over. 

Ulempe: Ettersvette. 

Etterforbrenningen kan føre til at du fortsetter å svette selv etter du har vært i dusjen. Det kan være greit å huske på dersom du har tenkt deg rett i selskap. 

Ulempe: Nybegynner? Vær forsiktig!   

Det er lett å bli ivrig når man begynner med noe nytt som du raskt merker er bra for deg. Men er du utrent fra før, bør du begynne forsiktig med høyintensive treningsøkter. Belastningen kan bli som et lite sjokk for kroppen din. Du er også lettere disponert for skader. Ta deg tid til å lære teknikken ordentlig. Begynn forsiktig, og legg til flere og hardere økter etter hvert. 

Fordel: Godt humør.  

Den høye intensiteten kan være litt av et adrenalinkick! Det er bare til å nyte smilet som antakelig kommer på leppene dine etterpå. 

Ulempe: Bør ikke gjøres sent på kvelden.  

Den høye intensiteten gjør at kroppen din vil fortsette å være i høygir en stund. Derfor kan det være vanskelig å sove rett etterpå. Treningen passer derfor best å gjøre tidligere på dagen. 

Fordel: God søvn.  

Når søvnen omsider kommer, er den mest sannsynlig av god kvalitet - musklene dine lengter etter full hvile. Dersom du skulle oppleve søvnløshet, kan det bety at du trener for hardt for det nivået kroppen din er på akkurat nå. Men med riktig balanse vil du oppleve dypere søvn, og kanskje også at du trenger å sove mer enn før. Ta deg tid til dette, og nyt den gode søvnen. 

Konklusjon: Korte, intensive treningsøkter er noe du gjerne kan inkludere regelmessig i livsstilen din. Fordelene er mange, både mentale og fysiske. Bare ikke glem å få nok hvile, og å bygge treningsøktene opp i riktig tempo, så du ikke lurer deg selv.  

Vi er alle forskjellige, og det viktigste er uansett at du finner det som fungerer for deg. Våg å gå ut av komfortsonen din av og til, du risikerer å bli positivt overrasket. Og husk: den beste treningsøkten er den som blir gjennomført!

Måltidene i helgene.

Prøv å la måltidene i helgene være mest mulig lik måltidene i ukedagene. Spis mat som gir deg energi, gjør deg glad og gir deg en god følelse etter at måltidet er ferdig. 

Hvem har vel ikke vært utslitt en mandagsmorgen og ønsket seg en fridag til? Dette skyldes ofte lite og dårlig søvn etter litt for mye sukker og alkohol i helgen, og det handler ofte om mengden.

Vi anbefaler at du lager noen sunnere alternativer som både smaker like godt og er bedre for kroppen din. Pizza, lasagne, hamburger, sjokoladeboller og is kan nytes med den beste samvittighet ved å erstatte noen ingredienser med sunnere alternativer. 

Sukker kan erstattes med sukrin, hvetemel kan erstattes med fettredusert mandelmel, havremel eller bokhvetemel, ost kan byttes til magrere varianter og sjokolade finnes nå søtet med Stevia istedenfor sukker. 

Om du ønsker å drikke alkohol gjelder det å begrense antall enheter, og velge de beste alternativene. Unngå drinker, søt vin, cider og litervis med øl. Velg heller tørr vin, sukkerfrie drinker eller Cider og “lite” øl. Dette er bedre alternativer som inneholder mindre sukker og gir ferre kalorier. 

Tung styrketrening!

Tung styrketrening er den beste treningsformen for å stramme opp og forme kroppen din. Vi anbefaler derfor at du helst trener styrke 2-3 ganger i uken, og i tillegg har 1-2 intervalløkter med ulik varighet. Da vil du legge til rette for optimal forbrenning i kroppen din, og oppnå en sunn, stram og sterk kropp. 

Det kan lønne seg å få hjelp av noen med kompetanse innenfor trening, som kan vise deg riktig teknikk og også sette opp et treningsprogram tilpasset deg. Her gjelder de samme prinsippene, du må øke litt på vektene fra uke til uke for å få fremgang. 

Vi anbefaler at du starter med et helkroppsprogram, da dette vil gi deg mest igjen for tiden du bruker på trening i starten, når du har 2-3 økter i uken. Da får du nemlig belastet samme muskelgrupper flere ganger i løpet av en uke.

Mindre søtsug

BLI MEDLEM FOR KUN 99,-

Nå kan du få halv pris første måned, og betaler kun 99,-
(ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-
*Deretter 199,- pr. mnd. Ingen bindingstid!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Hold deg
oppdatert!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tips om trening og kosthold rett i innboksen din.
Takk! Du er nå meldt på vårt nyhetsbrev.
Oops! Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.
Fremhevede poster

Nå kan du få halv pris første måned,
og betaler kun 99,- (ingen bindingstid).

PRØV TIL KUN 99,-

Følg Improving Lives på sosiale medier

Om Improving Lives

Siden vi startet opp høsten 2014, har 17 000 vakre mennesker lagt sin tillit i våre hender og jobbet for å lage en bedre versjon av seg selv. Våre programmer er tilpasset deg, og du har det alltid tilgjengelig på mobil, pc og nettbrett. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med deg og til å se deg blomstre opp! 

Om Improving Lives

Improving Lives AS
Postboks 4306 Nydalen
0402 Oslo
Tel: 93027758
E-post: support@improvinglives.no

Improving Lives AS © 2018
Oppnå den kroppen og det livet du alltid har ønsket deg!